wietsestudeerinsuidafrika.reismee.nl

De reis met de drie dames door Zuid-Afrika

Hallo allemaal, een hele goedemorgen gewenst vanuit een heerlijk warm Windhoek! Zoals beloofd zal ik jullie in deze blog op de hoogte stellen van de reis met de dames!Een blog met grote verhalen over Namibie zal later nog volgen!Afijn,van 19 july tot en met 4 augustus heb ik bezoek gehad vanmams, Mieke & Johanna hier in Zuid-Afrika.

Oorspronkelijk zou ik de dames 19 july 's ochtends van het vliegveld ophalen, maar rond 04:40 werd ik op de hoogte gesteld dat hun 2e vlucht gecancelled was! De dames zaten dus na een kleine vlucht van Dusseldorf na Madrid, vast in Spanje! Voor mij maakte het niet zoveel uit.. ik had gewoon 12 uur langer om mij mentaal voor te bereiden! Haha nee gekheid, ik vond het maar wat leuk dat de familie besloot langs te komen! Afijn 's avonds stond ik samen met Esther klaar om de dames op te halen vanaf Johannesburg. Ik denk dat jullie uit voorgaande blogs al konden afleiden dat ik aardig overweg kan/kon met mijn gastvrouw, Esther Steyn en dit konden de 3 dames ook al vrij snel ervaren. Tijdens het avondeten liep ik bijvoorbeeld te janken van het lachen met Mieke toen Esther een verhaal zat te vertellen haha. Afijn de eerste dagen hebben we dus in Pretoria bij Esther verbleven. Daarbij werden we 's ochtends verwend met een lekker ontbijt van Bulua en gingen we daarna op pad om de stad Pretoria te zien, de universiteit, het voortrekkersmonument,het apartheidsmuseum in Johannesburg en een bezoek aan Soweto. Het is toch wel leuk om echt te kunnen laten zien waar je dan 5 maanden hebt gewoond aan je familie in plaats van het puur te vertellen. Ik denk dat ze een goed beeld hebben gekregen van hoe het Pretoriaanse leventje er voor mij heeft uitgezien de afgelopen maanden!

Omdat een bezoek in Afrika niet zonder een bezoekje aan de 'wildtuin' kan voorbijgaan zijn we dag 3 naar Pilanesberg gereden! Tonny heeft ons hier prima doorheen gechauffeurd in ons Aziatische Honda Civic. Wat wel grappig was is dat dit een automaat betrof in plaats van een handgeschakelde auto! Dit was even wennen voor de dames uit Ermelo, maardit pakten ze heerlijk snel op! Aangezien het Volvoautopark aan de zuidwoldigergeweg volledig bestaat uit automaten was het voor Mams en mij niet zo heel erg aanpassen! Afijn, terug na de 'wildtuin'. De dag ervoor sliepen we in safaritenten en hebben we heerlijk in het restaurantje gegeten om er vervolgens de volgende morgen vroeg uit te gaan om wat dieren te spotten! We hebben deze dag aardig wat diertjes kunnen zien! O.a. een neushoorn die even 2 meter voor onze auto langs de weg overliep! Toen hebben we mama maar even instructies gegeven om wanneer de neushoorn het op onze gril had voorzien eventueel de auto volop achteruit te 'blazen' haha. Naast dit ook zebra's giraffen, wildebeesten, bambi's en ga zo maar door! 's Middags zijn we doorgereden naar het 'lesedi cultural village'. In dit dorpje wordt je geintroduceerd tot enkele Afrikaanse stammen waaronder de Xhosa, Zulu en Pedi! Bleek een leuke interessante middag te zijn die werd afgesloten met een heerlijk etentje waar onder andere krokodillenvlees te verkrijgen was! Via Esther kwamen we vervolgens aan een adresje waar we de nacht konden doorbrengen om vervolgens de volgende dag naar een Afrikaanse dienst te gaan! Wat wel bijzonder was is dat de dominee blind bleek te zijn en owjah het mooie, dat bij de afkondigigen gevraagd werd om een lammetje of ander kadaver aan de kerk te schenken, omdat dit vervolgens verkocht zou worden en opbrengsten voor de kerk zouden zijn bla bla bla... hoe heerlijk Afrikaans kan het zijn!

Vervolgens zijn we doorgereden naar Bloemfontein en wilden we eigenlijk doorrijden naar Porth Elizabeth, maar helaas werden we op ene gegeven moment tegengehouden. Wat bleek, door hevige SNEEUWval waren de bergpassen onbegaanbaar! Het was die dag ook echt hondenweer. Toen besloten we maar via Beaufort-West naar George te rijden om daar uiteindelijk aande tuinroute te beginnen! We kwamen hierbij trouwens gigantische uitgestrekte vlaktes tegen. Je kon erg ver kijken en het duurde af en toe geruime tijd voordat je een andere auto tegenkwam! Omdat we al aardig lang gereden hadden besloten we In beaufort-West te overnachten, hier sliepen we in een heerlijk vakantiehuisje wat van alle gemakken was voorzien! De dames uit Ermelo namen het koken opzich waardoor we lekker na een natte, lange, vochtige dag hebben kunnen bijkomen in een knus, gezellig huisje!
De volgende dag zijn we via een mooie bergpas naar George geredenzeker een aanrader om naast de tuinroute nog mee te pakken qua rijden!

Op de tuinroute hebben we vervolgens na George,Mosselbaai aangedaan en hebben de dames 's middags nog een gamedrive gedaan. Ik was in de loop der maanden qua dieren spotten aardig verzadigd geraakt, dus ik besloot om een boekje te gaan lezen voor de open haard! Die avond hebben we in Rivensdale geslapen bij Johan & Petra?!, hele aardige mensenwaar we lekker hebben gekuierd en gesels;) De volgende dag op aanraden van Petra naarWitsand gereden om Walvissen te spotten! Er waren er aardig wat, maar om eerlijk te zijn, ze waren niet op 5 meter afstand. Daarna zijn we via een aardige onverharde weg naarSwellendam gereden, waarbij we langs genoeg weilanden reden, waar de gemiddelde boer bij zou watertanden.Via Swellendam hebben we weer een mooie bergpas naar Stellenbosch genomen. Owjah over Swellendam, hier sliepen we in een hele gezellige cottage! We hadden aardig wat hout ingeslagen waardoor we 's avonds lekker met een boekje en een wijntje bij het vuur hebben gezeten.

In Stellenbosch hebben we eigenlijk vrij weinig gedaan, we zijn aardig op tijd doorgereden naar Kaapstad! Hier hadden we namelijk nog aardig wat tijd nodig om alles te kunnen zien! Kaapstad is echt een fantastische stad. Heel anders dan Johannesburg en Pretoria. Er hangt een hele relaxte sfeer, waardoor je er prima een paar dagen kunt vertoeven! In Kaapstad hebben we onder andere een bezoek gebracht aan de Tafelberg (opgeklommen, topuitzicht) en Robbeneiland. Ook zijn we een dagje naar de Kaap de Goede hoop gereden. Pfffff daar stond me toch een partij wind. Mense kinders.. Vanaf Cape point was het 1.5 uur wandelen naar Kaap de Goede Hoop. Aangezien wij natuurlijk wel vrij nationalistisch zijn aangelegd, moesten we hier wel even een bezoek aan brengen, nou dat hebben we geweten ook. Wat een wind! Toen we uiteindelijk er waren bleek dat er ook gewoon een geasfalteerde weg heenliep, maar dat gaf allemaal niets natuurlijk! Een wandeling met windkracht 12 slaat niemand zomaar over!
Robbeneiland was trouwens ook vrij indrukwekkend! Eerst reed je met een gids over het eiland waarbij alles werd uitgelegd en vervolgens krege je nog een rondleiding door een ex-gevangenge in het gevangeniscomplex. Als je dan ziet hoe ellendig klein die hokjes zijn kun je wel een beeld vormen van hoe erg het wel niet geweest moet zijn!
Owjah op zondag zijn we in een township naar de kerk geweest. We wilden wel een echte Afrikaanse dienst meemaken dus via de vrouw van de receptie zijn we uiteindelijk aan een adresje gekomen. Nou we hebben het geweten, poeeeeeeehhh.. 4.5 uur in de kerk gezeten waar Xhosa werd gesproken, het volume stond daarbij ook op een stand waar de gemiddelde oorarts gelijk bij gestrekt gaat. Ik moet zeggen dat de 4.5 uur durende dienstzeker het record betreft in mijn 22 jarige kerkbestaan en ik hoop niet dat dit record ooit nog verbroken zal worden.
Afijn het was wel mooi om het enthousisme mee te maken! Omdat er een bepaalde jeugdconferentie werd georiganiseerd moest er aardig wat geld binnenkomen, dit resulteerde in 1.5 uur collecteren. (ik weet dat ik misschien af en toe, lichtelijk iets overdrijf in mijn schrijven, maar dit is echt waarheidsgetrouw!) Nu klink ik misschien wat negatief, maar het was zeker wel een hele bijzondere ervaring en we voelden ons wel ontzettend welkom! Dus of ik het kan aanraden, ja, maar zorg dan dat je NIET op de 1e rij zit, maar achterin plaatsneemt waardoor je na een uurtje ongeveer kunt weggaan!

Achteraf kan ik terugkijken op een zeer geslaagde vakantie met de dames en ik heb het idee dat dit wederzijds is. Het was bijzonder om zo met je moederen en twee tantes even lekker door het land te reizen! Mijn indruk is dat de dames Zuid-Afrika een heel mooi land vinden en waar de plaatselijke bevolking zeer gastvriendelijk is! Het verschil tussen arm en rijk is echter wel zeer confronterend. Het contrast is enorm!

Vanavond stap ik in de bus terug naar Pretoria. Een goede reis van 27 uur voor de boeg dus de mp3 is inmiddels volledig opgeladen en ik heb een nieuw boek geregeld! Als ik er nog tijd voor heb zal ik proberen nog snel even een verslag van Namibie online te zetten voordat ik terugvlieg!

Tot snel!

Reacties

Reacties

pa

hoi, heb je verhaal al even snel even gelezen. Het meeste had ik natuurlijk al gehoord.:-) Mams moest echt acclamatiseren, behalve tav de temperatuur. Die is in Nederland gewoon op herfstniveau.
Ik ben dinsdag de hele dag vrij, dus we kunnen dan mooi bijkletsen vanaf Schiphol.
Heb je al mensen laten weten dat je dinsdag weer terug bent of moeten wij nog mensen uitnodigen?

Groeten, pa

tonny

Ha Wietse, wat heb je het weer prachtig beschreven.
Ik denk dat veel mensen nu ook wel iets hebbben van: hmm misschien moeten we er ook maar es naar toe haha..Ik vind het heel knap van je dat je alles zo goed weerkunt geven, mijn complimenten hoor!
Die hele lange onverharde weg, je weet wel met die diepe plassen, waar we kritisch naar keken of we daar wel door heen konden, was ik al weer vergeten.

Emo Smid

Wietse,

Leuk verhaal

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!