wietsestudeerinsuidafrika.reismee.nl

De trip naar: Blyde River Canyon, Kruger Park, Swaziland & Mozambique

Hallo allemaal,

Iets later dan beloofd zal ik jullie in deze blog op de hoogte stellen van onze trip door het Noord-Oosten van Zuid-Afrika, Swaziland & Mozambiqeu. 'Ons' is in dit geval mijn oude reismaatje/studiemaatje/vriend Pim en speciaal uit Nederland overgevlogen, Jan-Willem! Het is een supermooie & relaxte vakantie geweest.

Afijn na eerst met de zojuist benoemde twee kornuiten Johannesburg & omstreken te hebben verkend, zijn we 1 juli aan onze trip begonnen naar het Noord-Oosten van Zuid-Afrika. 's Ochtends vroeg hebben we onze huurauto opgehaald wat een Opel Corsa bleek te zijn. Het lieve Germaanse beestje heeft net zoals de voorgaande huurauto, de nodige levensjaren ingeleverd in 3 weken tijd, maar ons wel prima 4000 km over Afrikaanse wegen geleid. We hadden eerst wel het idee om ook een caravan achter de auto te koppelen en een golden retriever in de auto mee te nemen, maar na enkele heroverwegingen bleken we eigenlijk toch niet 'echt' aan de kenmerken van het typische Nederlanse gezinnetje te voldoen.

Afijn de eerste twee dagen hebben we in Blyde River Canyon gespendeerd. Voor als jullie ooit nog eens naar Zuid-Afrika gaan, dit mag niet in je reis ontbreken. Adembenemend mooi! We tourden tussen reusachtige bergen met ons Opeltje en hebben lekker genoten! Met name de 'three rondavels' waren echt super!

De volgende dag (dag 3) zijn we om 5 uur 's ochtends naar het Kruger Park gereden. Dit park ligt in het oosten van Zuid-Afrika en is ongeveer net zo groot als Belgie! Rond 6 uur waren we in het park en na het eerste uurtje vroegen wij ons af waarom we eigenlijk zo idioot vroeg uit ons bed waren gegaan. Naast 3 bavianen hadden we eigenlijk nog weinig gespot. Echter daarna werd ons geduld beloont. We begonnen toen echt het ene beest na het andere te spotten. Noem het maar op, giraffen, olifanten, impala's, springbokken, een cheetah, een luipaard, buffels. Eigenlijk hadden we alles gezien behalve de neushoorn! Een zeer geslaagde dag dus! Pim en ik hadden 2 weekjes vantevoren al accomodatie geboekt in het kruger park. De eerste nacht zouden we in het Satara Rest Camp verblijven. Zo rond 4 uur kwamen we aan op plek van bestemming. Je begrijpt dat na plus/minus 10 uur van scannen van de omgeving we aardig kapot waren!
Zoals jullie ons kennen, 3 gezonde Nederlandse knullen, hadden we lekker groente ingeslagen en pasta om te gaan koken in onze verblijven in het Kruger Park. Toen we echter de 'kombuis' inspecteerden bleken er geen pannen aanwezig te zijn. We werden dus gedwongen om grote stukken vlees te kopen bij de balie en vervolgens de braai aan te steken. Je snapt dat dit natuurlijk wel een teleurstelling was om al die lekkere groentes links te laten liggen maar het was niet anders. Qua alcoholische versnaperingen was de gehele vakantie ook prima in orde, (wat wil je als je Jan-Willem meeneemt) en deze avond was dus ook geen uitzondering. Na een half kadaver te hebben opgegeten en enkele biertjes er achteraan te hebben gewerkt, lagen we zo rond 9 uur uitgeteld op de bedden. De volgende dag zijn we weer vroeg gaan touren want onze 2e accomodatie lag vrij zuidelijk in Kruger Park. In tegenstelling tot de eerste dag zagen we nu veel verschillende dieren bij mekaar wat ook wel weer leuk was voor de afwisseling en om het verhaal nog even af te maken.. zo rond 5 uur kwamen we ook nog even een neushoorn tegen! Het is dus totaal niet nodig om apart met een gids te gaan rondtouren in de safariparken. Uiteraard weten ze je veel te vertellen (en daarom ook zeker leuk om te doen) maar qua spotten van dieren kun je ook prima in je Opeltje door het wilde Afrika rijden!

Na dus flink verwend te zijn in het Kruger Park zijn we de volgende dag doorgereden naar Swaziland. Na de nodige bureaucratie te hebben doorstaan, mochten we doorrijden in het land waarvan de koning 13 vrouwen heeft. Afijn, Janwillem had deze ochtend achter het stuur plaatsgenomen en meneer genoot met volle teugen. TOTDAT we na 5 minuten tot stoppen werden gemaand door oom agent. Of we even de boete wilden betalen. Nu was JW zich van geen kwaad bewust, maar baalde hij toch wel aardig. Deze keurige jongen had namelijk nog nooit een boete gekregen. Toen echter de agent vertelde dat we 60 rand diende te betalen (6 euro) was de grote glimlach weer direct te hervinden op JW's gezichtje! Haha vervolgens zijn we doorgereden naar de hoofdstad, Mbanbane en hebben we daar even boodschapjes gedaan. Je komt trouwens als je vanuit het Kruger Park, Swaziland inrijd door een behoorlijk mooie bergpas, zeker aan te raden. Over aanraden gesproken, De lonely planet raadde ons nog aan om even het nationale stadion te bekijken, ik vraag mij nog steeds af waarom dit als tip werd aangegeven, want volgsmij kan dat ding ieder moment instorten. Het was echt een verschrikkelijk oud ding. Aan het eind van de middag hebben we nog even 10 minuutjes tour de france meegepikt in ons hostel en nog een beetje gerelaxed want de volgende dag wilden we naar Mozambique gaan rijden het het liefst gelijk naar Tofo.

De volgende dag bleek echter niet zo'n topdag te worden als dat we gehoopt hadden. We waren het er uiteindelijk alle drie over eens dat dit officeel een terrordag was. We hadden namelijk gehoord dat als je via Swaziland, Mozambique in zou gaan, je visum zo rond de 300 Rand (30 E) zou kosten. Dit bleek echter niet zo te zijn. De prijs mocht keer 2 waardoor we geld te kort kwamen! Helaas kon je niets met je creditcard uitrichten en na intense onderhandelingen besloten we dat Jan-Willem als levende borg achter zou blijven bij de grens, zodat Pim en ik snel geld konden gaan pinnen 25 km terug in Swaziland. Doordat we de Opel een beetje op zijn staart trapten, heeft JW gelukkig niet al te lang alleen gezeten en konden we na 2 uur vertraging uiteindelijk Mozambique in! Hier kwamen we gelijk in het 'echte Afrika' Hutjes in de middle of nowhere waarbij je je echt afvraagd hoe die mensen zichzelf in leven houden.
Na verloop van tijd kwamen we aan in de hoofstad, Maputo. Ik denk dat Maputo in het Portugees iets betekent als: Totale chaos, anarchie, crisis. Het was werkelijk waar niet normaal, een rijbaan wordt van 1 baans spontaan 3baans en dit veranderd ook zo weer terug. Ben blij dat wij ons Germaanse beestje hier zonder kleerscheuren hebben doorgevoerd. Uiteindelijk hebben we hier namelijk ook weer zo'n 2 uur vertraging opgelopen omdat we wilden pinnen in het oosten van Maputo (dit was de eerste optie die de GPS aangaf) Toen we daar na een uur aankwamen, hadden we de auto nog niet stilgezet of er stonden 12 mensen om onze auto om hun blitse zonnebrillen en weet ik het wat te verkopen. Een stukje verderop was er nog een pinautomaat maar het ding bleek buiten werking te zijn. Toen waren we zo klaar met die hoofstad dat we maar op goed geluk zijn verder gereden naar het noorden aangezien we toch nog hoopten in Tofo aan te komen dezelfde dag. Rond 5 a 6 uur kwamen we aan in Xai-Xai.. het begon toen echter al te schemeren waardoor we Tofo beter uit onze gedachten konden zetten en zo snel mogelijk accomodatie te zoeken. Dit bleek echter een probleem. Het was namelijk rond 6 uur donker, en zodra je van de hoofdweg afging (er is er welgeteld 1 in Mozambique) zie je geen hand voor ogen. Bovendien bleek dat de GPS van Esther een behoorlijke update nodig was aangezien hij wegen dacht te kennen die inmiddels niet meer bestonden. Doordat we dus telkens geen hand voor ogen zagen zijn we uiteindelijk deze avond alsnog helemaal doorgereden naar Inhambane (naast Tofo) Hier kwamen we rond 10 uur aan en hebben we in een heerlijk crapy hostel geslapen.

Waar de reis dus aardig tegen was gevallen, bleek de dag erna echt heerlijk te zijn. We waren binnen 30 minuten in Tofo en dus op plek van bestemming! Onderwerg waren we ontelbaar veel palmbomen tegengekomen waardoor we de strandkriebels met de minuut toenamen! Uiteindelijk bleek ons hostel pal aan het strand te liggen en was het een heerlijk onderkomen voor een paar ontspannende dagen. In Tofo zijn we zo'n 5 a 6 dagen gebleven. Het leven was ongeveer te omschrijven als: 's ochtends wakker worden, ochtendduik, ontbijtje,strand liggen, lunchen, strand liggen om vervolgens om een uur of half 5 naar de plaatselijke markt toe te gaan om daar de avondmaaltijd bij elkaar te kopen en wat alcoholische versnaperingen te krijgen. Als 1 van jullie er ooit nog komt, probeer Tipa Tinto. Dit is de plaatselijke rum en voor een 1.25 Euro koop je zo een halve liter. Dit inkopen doen op de markt was echt prachtig. Je komt echt onder de plaatselijke bevolking terecht en ze vinden het maar wat mooi om met je te onderhandelen. Doordat je blank bent gaat de prijs gelijk keer 2, maar na een beetje onderhandelen krijg je het voor een prima prijs mee. Vervolgens aten we met wat andere backpackers en relaxten we bij het hostel of gingen we naar een lokaal barretje. Na enkele dagen in Tofo te hebben gespendeerd zijn we nog doorgereden naar Vilankulos. Dit ligt nog zo'n 350 km noordelijker ten opzichte van Tofo. Onder reizigers staat dit bekend als 'minder toeristisch dan Tofo' Dit klopt opzich wel, maar Tofo was totaal niet te vergelijken met bijvoorbeeld de Spaanse ooskust. Wellicht dat het over 10 jaar er meer op zal lijken, maar het was nu nog echt heerlijk chillen! Vilankulos was in dat opzicht misschien nog wel iets minder toeristisch. Zeker een plaats om ook te bezoeken. Hier had je echt gigantische markten waar je als blanke echt een bezienswaardigheid was. We gingen bijvoorbeeld even wat drinken op dat marktje en na enkele minuten stonden er zo een paar kinderen ons aan te staren!
In Vilankulos was er een gigantisch verschil tussen eb en vloed. Wanneer het eb was je kon je serieus 15 min lopen voordat je bij de zee was, terwijl bij vloed het complete strand onder water stond! We hebben hier nog een trip gemaakt per boot naar Bazaruto d' Archipelo, verschrikkelijk mooie eilanden met mooie stranden! De dag begon wat bewolkt maar het trok gelukkig helemaal open!
Mozambique is totaal anders als Botswana of bijvoorbeeld Zuid-Afrika. Je ervaart het echte Afrika. Om de zoveel km kom je weer door een dorpje met allemaal hutjes en kraampjes met 1 Coca Cola winkel, en een knalrode Vodacomtelefoon shop(de Afrikaanse Vodafone) Ik vond het echt een unieke vakantie en kan het jullie zeker aanraden om nog een keer heen te gaan!

In Tofo hadden we een paar Engelsen leren kennen die eerder dan ons naar Zuid-Afrika teruggingen omdat ze met een project moesten beginnen in Nelspruit. Omdat we toch een aardige terugweg voor de boeg hadden, besloten we hier nog even een nachtje mee te pikken en nog een avondje met ze te stappen. Uiteindelijk een zeer leuke avond gehad met braai alleen de volgende dag bleek wel dat ik in het donker vergeten was mijn camerahoesje binnen te leggen waar 5 GB aan foto's opstonden van de eerste 2 weken. De volgende dag lag er een leeg camerahoesje.. waar ik nog steeds aardig van baal. Ik had bijvoorbeeld een video gemaakt van de Cheetah die 2 meter achter onze auto liep. Afijn het is niet anders.. Gelukkig hadden JW en Pim ook aardig wat foto's gemaakt. Diezelfde dag zijn we doorgereden naar Pretoria en de volgende dag moest ik alweer afscheid nemen van JW. De tijd was werkelijk waar omgevlogen!

Het is al met al een aardig verhaal geworden. Ik hoop snel nog even een blog te schrijven over mijn vakantie met mams en de tantes! Het is een totaal andere vakantie geweest als met Pim en JW, maar zeker niet minder! De dames zijn inmiddels alweer aan de terugreis bezig. Ik zal Zuid-Afrika morgen ook nog even verlaten. Ik ga namelijk nog een weekje naar Namibie! Erg veel zin in! De 12e ga ik terug naar Pretoria om vervolgens daar nog even afscheid te nemen van wat vrienden om vervolgens de 15e terug te vliegen naar Nederland!

Groetjes!

Nico

Onthou ek verjaar die 12e! Maar ek sal eerder op die 13e 'n partytjie hou.

Petra

He Wietse, wat is het toch altijd een feestje om jouw verhalen te lezen. Wat een mega ervaring in die Afrika.
Nog een fijne reis naar Namibie en dan..............natuurlijk een goede thuisreis.
Groeten uit het Hoogeveense

Gert

Hey man, wat een verhaal! Naar de uitgever er mee, kaft erom, inbinden en in de schappen. Heb weer genoten van de belevenissen!
Succes en sterkte met het afscheid nemen en geniet nog even van je laatste dagen African Adventure!
See you in Holland soon!

eefje

jij kan echt zo goed schrijven...super interessant....maar ik hoop meer verhalen te horen!!!
groetjes, kus...en tot gauw!

Matthijs

Ha Kerel,

prachtig verhaal, vooral het duitse beestje is sehr gut en de levende borg:)
Goed dat je ook daar de duitse bolides voorrang geeft Wicher MEERHOLZZ

Geniet van je avontuur in Nambibië en de laatste week daar!

tonny

Ha Wietse, wat leuk om dit verhaal te lezen.Toch nog even tijd voor kunnen maken dus.
Ha ha de vakantie met ons zal zeker anders geweest zijn maar ik denk , niet minder leuk. Tsonge wat hebben we veel gedaan en ontzettend veel gezien. Prachtig allemaal.
Ik moet hier nog even wennen om alleen maar blanke mensen te zien..Heb je een goede reis gehad? Geniet in het land Namibie. Tot gauw.

Wietse

Haha mensen bedankt voor de leuke reacties! Ik ga morgen denk ik even een verslagje schrijven over mijn vakantie met Mams en Mieke & Johanna. Ben inmiddels veilig aangekomen in Swakupmund!

Groetjes!

De tanties

Ha Wietse! Wel raar om jouw onderhoudend gezelschap node te moeten missen! Is de busreis je goed bekomen? We zijn inmiddels aardig geland en gewend! Als het goed is heb je foto's van onze thuiskomst en je jarige broer met souvenir(!) ontvangen. We gokken er maar op dat je al emailadressen bekijkt. Vanmorgen waren we in Leusden binnen het uur kerk in en uit. Wat kun je dan genieten van alleen orgel(volume).
Veel plezier in N. En de hart.gr. aan E. en B. in Pretoria.
Johanna en Mieke.

Wietse

Haha wat een mooi bericht dames! De busreis was vrij intens aangezien ik na die 20 uur nog 3 uur moest wachten omvervolgens nog 4 uur naar Swakupmund te moeten reizen! Maar bevalt me prima! Ga morgen naar Sossulvlei of hoe je het schrijft! Euh ik heb niets op wietse88@hotmail.com ontvangen, maar dat komt over een paar daagjes wel goed! Hahaha ja ik heb net 50 min aan onze vakantie besteed qua schrijven en over de kerkdienst raak ik maar niet uitgetypt. 1 uur moet heerlijk geweest zijn hahaha

Groetjes en tot snel!