wietsestudeerinsuidafrika.reismee.nl

Koninginnedag & de Derde Ster

Allereerst bedankt voor de reacties die ik tot nu toe ontvangen heb, leuk om te lezen dat mensen het ook daadwerkelijk waarderen om een beetje op de hoogte te worden gehouden, Thanks!

Ondanks dat 30 April alweer bijna een maand geleden is dien ik jullie toch nog wel even op de hoogte te brengen van onze Zuid-Afrikaanse Koninginnedag ervaring. Daarnaast zal ik ook nog even kort onze belevenis van de Derde Ster beschrijven en afsluiten met hoe de komende weken eruit gaan zien.

Koninginnedag

Waar Pim, Lukas & ik op 30 april nog de nodige kilometers naar het Zuid-Afrikaanse ‘thuisfront' hebben gemaakt, stonden we zaterdag 7 Mei bij Rob in de tuin onder het genot van een heerlijk heldere Heineken in de rechterhand en een oerdegelijk Nederlands stukje kaas in de linkerhand. Nu rijst waarschijnlijk bij sommigen van jullie de vraag, wie is Rob? Rob is Rob Vos, de Nederlandse ambassadeur in Zuid-Afrika en omdat ook Rob niet vies is van een goede fuif, hebben we zaterdag 7 Mei, 12.000 km verderop even een goed (met hoofdletter G) feestje voor Bea gehouden. Je kon je als Nederlander opgeven voor dit evenement en gelukkig was Paul, één van de uitwisselingstudenten zo attent geweest om ons allemaal op te geven.

Afijn hoe het de echte Nederlander betaamt, zijn Maarten en ik rond een uurtje of 1 op de fiets gestapt naar het huis van Rob. De rest van de Nederlandse uitwisselingstudenten heeft geen fiets ter beschikking dus die zijn per taxi naar ‘location du party' gegaan. Toen we er bijna waren begonnen we steeds meer oranje te zien. Iets waar Wietse zeker blij van werd. Waar jullie van mij met het WK/EK/Koninginnedag gewend zijn om een goed Oranje outfit te aanschouwen, viel dit dit keer een beetje tegen. Beetje jammer maargoed. Toen we eenmaal in de achtertuin stonden van Rob was het vreemde gevoel wel compleet aanwezig. NIET normaal, iedereen uitgedost in het oranje en je had echt het idee dat je ergens in Nederland op een goed feest was.

Ik moet zeggen het was goed geregeld, van poffertjes tot haring met uitjes, van alle soorten kaas tot bitterballen en bamiballen, alles was aanwezig. En ook als je zin had kon je even aan oerNederlandse spelletjes zoals koekhappen & zaklopen deelnemen. Uiteraard smaakten alle Nederlandse hapjes nog iets beter doordat er ook gewoon Heinekens en Amsteltjes aanwezig waren. Rond 4 uur ging Rob nog even speechen, vond het wel mooi dat hij daarbij uitlegde waarom hij het feest op 7 mei had gedaan i.p.v. 30 April, nou omdat veel mensen weg zouden zijn, op vakantie etc. Hoe Rob vantevoren wist dat wij op 30 April in Botswana zouden zijn is mij nog steeds een raadsel, maar zeker sociaal van hem! Na de speech nog even het volkslied gezongen en uiteindelijk kunnen we zeggen dat we een hele leuke ‘Nederlandse' dag hebben gehad.

De Derde Ster

Ondanks dat wij als Ajacieden hier 12.000 kilometer verderop zitten, hebben we de vaderlandse competitie nog vrij aardig weten te volgen. Af en toe hebben we zelfs nog studie sport gekeken dus wat dat betreft was de Arena niet zo heel ver weg. Waar we 8 mei nog een beetje teleurgesteld waren door het verliezen van de beker, hadden we er toch nog wel vertrouwen in voor 15 mei om de competitie na 7 magere jaren weer eens te winnen!

Omdat de Nederlandse competitie hier nooit wordt uitgezonden (op studio sport na) moesten we wat anders verzinnen.. Streamen was een welgepaste oplossing maar omdat het internet in ons geusthouse niet snel genoeg is om te streamen zijn we naar een internetcafeetje gegaan. Opzich wel een leuke ervaring, we zaten met 5 Ajacieden, 1 Twentenaar en 1 persoon die het Twente ook wat meer gunde, op enkele luttele vierkante meters.. Uiteindelijk via een Mexicaanse stream en dus ook met Spaans commentaar hebben we de wedstrijd gevolgd. Na 90 minuten in spanning te hebben gezeten hebben we het daarna nog even goed gevierd, helaas hebben we met ons geringe aantal geen museumplein kunnen nabootsen, maar we waren er niet minder blij om. Topdagje!

Komende weken

Ik moet zeggen de tijd vliegt voorbij. Het is nu alweer eind mei wat betekent dat mijn colleges bijna zijn afgelopen. 1 juni zullen mijn laatste colleges plaatsvinden. Voor de maand juni desondanks nog wel een leuk programma. Er zal nog wel aardig wat gestudeerd moeten worden aangezien ik zes tentamens heb, maar we gaan ook leuke dingen doen bv nog een nachtje overnachten in Soweto en met de kinderen van Mamalodi naar de dierentuin. Het overgrote deel van de uitwisselingstudenten is op vrijdagmiddag altijd naar Mamalodi geweest, een township wat vlakbij Pretoria ligt. De kinderen werden dan met name geholpen met Engels te lezen. Helaas ben ik tot op heden nog niet heengeweest omdat ik over het algemeen toch nog wel vrij drukjes was met de studie, maar ik hoop een dezer weken dus ook nog even heen te gaan. Als ik geen herkansingen heb, zal 23 juni mijn laatste tentamen zijn. Daarna gaan we nog een beetje relaxen in Pretoria en vervolgens ga ik met Pim naar het Krugerpark, Swaziland en Mozambique! Ik heb deze week even Janwillem, een goede vriend van mij, gesproken en de kans is aanwezig dat hij me op komt zoeken en dus met mij en Pim ook zal gaan reizen. Zou zeker supergaaf zijn! Vervolgens hoop ik 17 juli terug te zijn in Pretoria om vervolgens de volgende dag moeders en Mieke en Johanna op te halen van het vliegveld! Met deze drie dames zal ik vervolgens nog 2,5 week door Zuid-Afrika gaan reizen.

Het is dus nog even presteren en daarna weer heerlijk reizen en vakantie vieren!

Groetjes Wietse

Reacties

Reacties

matthijs

Thanx voor de update Wicher.
Met name de bamischijven en heineken maakten het oranjefeest compleet, mijns inziens :P

Britt

Lieve Wiets wat weer een fijn, ontroerend, enthousiast maar vooral leuk verhaal! En jeeeeee wat vliegt de tijd snel he! Colleges zijn al bijna klaar en dan ga je weer veder reizen. Ik heb het idee dat school nog moet beginnen voor jou... Nouja misschien komt dat omdat ik vooral de leuke verhalen hoor hihi!
Have Fun Wiets en we spreken elkaar snel!!
xx

Mieke

Wietse, jij had toch ook wel weer mazzel!!! Ik voel me wel vereerd dat je in je mails refereert aan je teokomstig reisgezelschap van 3 dames!!!
Heb je nog een glimp kunnen zien van hoe Twentenaren omgingen met hun verloren wedstrijd voor landskampioen?? Echt top!!

Jan en Henriëtte

Hallo Wietse. Het was weer genieten op de vroege morgen om je verhaal te lezen. Succes met het leren...en straks lekker genieten met de Hollandse 3 dames.
Heerlijk rondtrekken en genieten van het mooie land.
Dat gaat vast wel lukken.
Tijd vliegt voorbij.... Have fun!!!

Joël

Allereerst is het weer een mooi verhaaltje!

even terugkomend op de derde ster. Het was een super feest in Amsterdam en om even de sfeer te kunnen proeven, aangezien je van alles hebt gemist:P, hier het filmpje hoe wij het hebben gevierd. zeker de moeite waard op te kijken!
http://www.youtube.com/watch?v=CovIzP1NnXw

Ik wens je veel succes met je tentamens!

have fun!

Mies

Hee lieve Wietss!
Wat weer een leuk verhaal!
Mooi dat je het nog steeds zo naar je zin hebt ;)
We beginnen je wel steeds meer te missen hoor hier de zaterdagavondjes zijn natuurlijk niet compleet zonder jou..
We moeten deze week echt even skypen trouwens!
Hoe zit je morgenavond?

xxxxx

tonny

Wat een leuk verhaal Wietse.
je maakt zo wel hele leuke dingen mee.
je schrijfstijl is entertaining.

lieve groetjes mams

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!