wietsestudeerinsuidafrika.reismee.nl

Het studeren zit erop oftewel het reizen kan beginnen

Hallo allemaal! Inmiddels alweer een goede maand geleden dat ik wat van mij heb laten horen, dus hoogste tijd om weer even bij te babbelen. Inmiddels is het Zuid-Afrikaanse studie avontuur sinds een goede week afgelopen. Opzich jammer, het was een zeer interessante periode, maar aan de andere kant was de vakantie ook wel van harte welkom!

De afgelopen 3 weken hebben met name in het teken gestaan van studeren. Ik diende in totaal 6 tentamens te maken, maar door het Zuid-Afrikaanse systeem was de helft van de ‘buit' al binnen voordat de tentamens daadwerkelijk begonnen. Het werkt hier namelijk zo dat je gedurende het semester 50% van je cijfer binnensleept door middel van essays en tentamens te maken. Vervolgens dien je dan op het eind nog een tentamen te maken die dan voor 50% geld. Inmiddels heb ik alle cijfers binnen en mag ik niet klagen denk ik met 3 achten, 2 zevens en 1 zes.

Naast studeren zijn we ook met de kinderen van Mamalodi (het township van Pretoria) naar de dierentuin geweest. 's Ochtends in alle vroegte kwamen we aan en werden we al opgewacht door de enthousiaste kinderen. Iedere student moest tijdens deze dag op twee kinderen passen. Nu dacht ik van tevoren dat het wat lastig zou worden om de namen te gaan onthouden, maar dit bleek reuze mee te vallen. De jongen heette namelijk Jubulani (ook de naam van de WK-voetbal) en het meisje heette Phindy wat je uitsprak als pinkie. Ik had dus niets te klagen. De kinderen waren dolenthousiast en dit kwam ook naar voren in de busrit naar de dierentuin toe. Verscheidene Afrikaanse nummers werden uit volle borst meegezongen! Ondanks dat ik er niets van kon verstaan was het superleuk. Eenmaal in de dierentuin was het hollen van de ene kooi naar de andere kooi, maar dit nam naarmate de dag vorderde gelukkig wat af! Haha uiteindelijk hebben de kids en ook wij als begeleiders een hele leuke dag gehad!

Waar in Nederland inmiddels de zomer is begonnen, zitten wij heerlijk in een ‘Afrikaanse' winter. Dit betekent dat de ochtenden en de avonden vrij frisjes zijn geworden. Overdag heb je echter een helderblauwe lucht en een heerlijk zonnetje waardoor je aan een trui sowieso genoeg hebt en vandaag heb ik bijvoorbeeld de gehele dag in een t-shirtje rondgebonjourd. Bovendien is een zeer positief punt van de ‘winter' hier.. is dat het totaal niet regent. Het heeft de afgelopen acht weken misschien twee keer geregend, heerlijk!

Ik had in de vorige blog al vermeld dat Jan-Willem, een goede vriend van me, misschien naar Zuid-Afrika zou komen en dit is uiteindelijk ook allemaal doorgegaan! Vrijdagochtend heb ik hem na een kort nachtje te hebben gehad, opgehaald van het vliegveld. Het was vrij apart om in 1x keer een van je vrienden door de terminal te zien lopen, maar na 5 minuten was het ook gelijk alweer normaal en werden er even 5 maanden aan roddels ingehaald. ;)

Inmiddels is JW al aardig geïntroduceerd tot Zuid-Afrika. Hij heeft al Brandewijn & Coke gedronken en zaterdag hebben we een lekkere braai gehad bij onze Afrikaanse vrienden, Johan & Niko. Naast aan de Afrikaanse levensstijl te hebben geproefd zijn we maandag en dinsdag naar Hillbrow & Soweto geweest. Esther Steyn, mijn gastvrouw, had namelijk via de kerk contacten met een christelijke organisatie, MES, die actief is in Hillbrow. Deze organisatie verspreid het evangelie en helpt de daklozen door ze eten te geven, een dak boven het hoofd aan te bieden, daar waar mogelijk, en opleidingen aan te bieden. Omdat ik met name de laatste 5 maanden grotendeels het rijke Zuid-Afrika had gezien, was het nu ook weleens tijd om te ervaren dat een zeer groot gedeelte van de bevolking in armoede leeft.
Nu gooi ik wel even lekker de termen ‘Hillbrow' & ‘Soweto' erin, maar misschien is het ook wel handig om deze even kort te introduceren. Johannesburg wordt als een van de gevaarlijkste steden in de wereld gezien en dit heeft de stad ook met name te danken aan de wijk Hillbrow. In de jaren 70 was het nog het mooiste wat Johannesburg te bieden had, maar met name na apartheid is het een wijk geworden met verschrikkelijk slecht onderhouden gebouwen en een groot aantal werklozen. Waar je in een Nederlandse stad ook wel een aantal zwervers kunt tegenkomen is het in Hillbrow werkelijk waar niet normaal. Grote groepen mensen zitten zonder huizen en zonder voedsel wat tot hoge percentages van geweld en moorden heeft geleid.

Soweto (South-West Township) is een van de bekendste townships ter wereld en ligt vlak naast Johannesburg. Om even jullie even scherp te krijgen, hier staat ook het ‘Soccer City' stadion waar wij voor de 3e keer naast de hoofdprijs hebben gegrepen. Afijn, tijdens apartheid zijn hier grote groepen van de zwarte bevolking heengevoerd, omdat het voor hen verboden was om in de stad zelf te wonen.

Afijn maandagochtend zijn we in het auto'tje van Esther naar Johannesburg gereden om via MES een beeld te krijgen van wat deze organisatie in Hillbrow doet en om later nog even door Soweto te worden geleid. We (Pim JW en ik) wisten werkelijk waar niet wat we moesten verwachten. Uiteindelijk hebben we op de eerste dag 's ochtends een bijeenkomst bijgewoond van MES waarin ze het evangelie proberen te verspreiden. Eerst werd er een korte dansact opgevoerd waarin een Bijbelverhaal naar voren kwam en vervolgens kwam er 1 man van MES naar voren om een korte toelichting van het Bijbelverhaal te geven. Het is niet normaal hoeveel mensen hierop afkwamen. Na het avondeten hebben we met MES soep & brood uitgedeeld aan daklozen. Dit was wel echt enorm indrukwekkend. Eerst reden we naar een plaats onder een viaduct waar zo'n 80 a 100 mensen leefden. De geur daar was niet normaal.. de daklozen steken werkelijk waar alles in brand om het maar een beetje warm te krijgen. Je verwacht dat ze zeer depressief waren, maar zodra we uitstapten werden we blij ontvangen en gingen ze zingen en dansen. Één man genaamd ‘Magnificent' kwam naar me toe en zei dat hij door MES weer het leven ging waarderen en geen zelfmoordplannen meer had, sta je ook vers 10 seconden naast de auto. Even later hebben we de auto nog stilgezet in een straat in het centrum en ook hier stonden er zo weer 30 mensen bij de auto om een beetje eten te krijgen. Het zet je wel aan het denken over hoe goed je het wel niet hebt in Nederland.

Afijn na de nacht in de kerk te hebben doorgebracht hebben de volgende dag nog het Apartheidsmuseum bezocht en zijn we door de dominee, Nicodemus, door Soweto geleid. Het contrast is hier ook weer enorm. Van grote huizen tot echt van die kleine hutjes die praktisch in elkaar vallen na een regenbuitje. Nicodemus heeft zijn hele leven lang al in Soweto gewoond dus we hadden ons niet een betere gids kunnen wensen. Hij heeft ons overal naar toe genomen en samen hebben we het zeer gezellig gehad!

Na twee intensieve dagen die we niet snel zullen vergeten zijn we inmiddels weer terug in Pretoria. Morgen halen we om negen uur de huurauto op en begint onze roadtrip! We gaan eerst naar Blyde River Canyon om vervolgens door te rijden naar het welbekende Kruger Park om even flink wat wild te spotten, daarna gaan we naar Swaziland en uiteindelijk om weer een beetje op temperatuur te komen zullen we nog even een bezoekje brengen aan de Mozambiquese stranden! De 17e hopen we weer heelhuids terug te komen in Pretoria. De volgende dag zal ik helaas afscheid moeten nemen van Jan-Willem, maar ik krijg er drie topvrouwen voor terug dus wat dat betreft is dat nog niet zo'n slechte deal;) haha.

Mensen geniet van jullie vakanties en ik hoop de 17/18e weer verslag uit te brengen van onze trip!

Groetjes !

Fam. Green

Hé Wietse
Wat schrijf je indrukwekkende verhalen. Geweldig dat je zo geniet van dat prachtige land met mooie mensen. Aan de andere kant het schrille contrast tussen Hillbrow Joburg en de wijk van Pretoria waar jij verblijft. Wij hebben in SoWeTo ook de grote verschillen gezien tussen de Villa's en de shacks van golfplaten, hardboard etc. Fijn dat jij ook ervaart dat deze mensen, ondanks de armoedige situatie waarin ze leven, een opgewekte uitstraling en sterke wil hebben om te (over) leven. Je zou bijna verplicht stellen dat alle jongeren tijdens of na hun studie een half jaar in SA zouden moeten werken/helpen. Wat jij ook aangeeft:"Je leert dankbaar te zijn met wat je hebt"
Wietse, een hele fijne vakantie! Geniet ervan! We zien uit naar je volgende stukje! O ja, en mams komt ook zo even 'aanwaaien' natuurlijk...Leuk

tonny, oftewel je mamsie

Ha die Wietse, net het hele verhaal gelezen.Ik had natuurlijk al het een en ander van jezelf gehoord maar het is ook heel fijn om dit verhaal te kunnen lezen.Als je dit goed tot je door laat dringen hoe veel mensen in grote armoede leven, ja... dan maakt je het zo beschaamd, zo klein, waar wij hier in dit kleine landje soms over zitten te zeuren, we hebben eigenlijk niet te klagen.
Nou een hele fijne vakantie samen en dan maar tot gauw, kletsen we effen weer heerlijk bij .....

joki

ik heb net je verhaal gelezen, wat jij allemaal meemaakt zeg, het is indrukwekkend allemaal
geniet nog van je vakantie en ik blijf je volgen.

Groetjes Joke van Unigarant.