wietsestudeerinsuidafrika.reismee.nl

Het leven in Zuid-Afrika

Aangezien ik een paar weekjes geleden een belofte heb gedaan om jullie regelmatig een update te verschaffen en ik het stiekem ook wel leuk vind om weer even los te gaan op mijn toetsenbordje zal ik bij deze weer een update'tje over de laatste weken en het leven in Zuid-Afrika verschaffen.

Om gelijk maar even wat recht proberen te zetten, misschien hadden jullie een beetje het idee gekregen dat ik hier alleen maar weer aan het reizen/tripjes maken/genieten was, maar ik kan jullie vertellen dat er ook zo nu en dan hard aan het oorspronkelijk doel wordt gewerkt, namelijk Afrikaanse studiepuntjes mee naar huis te nemen. Tot nu toe gaat dat aardig. Het ene vak is wat leuker dan het andere en dit valt ook te zeggen over de moeilijkheidsgraad. Toch denk ik dat ik naar verhouding wel wat minder hoef te doen als voor mijn studie in Nederland. Wat indirect dus wel wat meer de vrije tijd verklaart hiero! Tot nu toe zijn de resultaten prima dus heb niets te klagen.

Het contrast op tussen sommige collegezalen de campus is echt heel erg groot. Waar je bij marketing in een gloednieuw gebouw zit en je bijna overweegt om een wollen trui mee te nemen i.v.m. de ijskoude airco, zit je bij geschiedenis in een lekkere jaren 60 stijl collegezaal met mooie groenleren, versleten stoeltjes. Bovendien wordt de overheadprojector hier nog zeker goed gewaardeerd door menig professor, iets waar je in het begin ook weer even aan moest wennen. De colleges waar daarentegen wel beamers worden gebruikt, kampen nog weleens met enige technische storingen. Zit je dus met je goede gedrag op maandagochtend 07:30 in college, te wachten op een technische dienst omdat het verrekte ding niet werkt. Maargoed nadat dit enkele keren is voorgevallen went het ook vanzelf weer. De bieb is wat dat betreft ook een unieke ervaring. Ik denk dat het hier zeker hip is om je nieuwe ringtone te laten horen! Mensen hebben het geluid van hun telefoon gewoon lekker aanstaan en nemen ook gerust de telefoon op. Maar ook wanneer vrienden elkaar zien wordt er even hardop bijgebabbeld terwijl er om hen heen gestudeerd wordt. Iets wat we in Nederland niet echt gewend zijn. Nog iets, Maarten had vorige week een dagje in de bieb gezeten en vertelde dat het licht drie keer was uitgevallen. Ach ja, kaarsjes zijn natuurlijk ook veel beter voor de sfeer! Al met al moet je wel in ogenschouw nemen dat alles op en top is geregeld in Europa en dat je toch op dit moment in Zuid-Afrika aan het studeren bent! Ik kan het zeker wel waarderen!

Naast dat ik dus vakken aan de uni volg doe ik ook een taalcursus Engels om geen studievertraging op te lopen in Nederland. Dit is naast leerzaam ook een leuke ervaring aangezien je echt met allemaal verschillende nationaliteiten in aanraking komt. Om een voorbeeldje te noemen, gister na de les ben ik nog even wezen lunchen met een Noord-Koreaan en een Congolees. Aangezien ik internationale betrekkingen studeer is het natuurlijk baie interessant om even met deze verschillende culturen bij te babbelen en dan met name de Noord-Koreaan! Maar naast deze nationaliteiten heb ik ook nog Brazilianen, (uiteraard hebben wij even het voetbalpotje, Nederland - Brazilië besprokenJ), Thaise, Duitse & Italiaanse collega's. Owjah wel grappig, één van de Brazilianen was vorig jaar na het WK verhuist. Toen alles rond was had de makelaar nog even gevraagd of ze wel echt dit huis wilde kopen. Hierop reageerde zij uiteraard verbaast en eiste uitleg. Waarop de makelaar antwoordde dat onze Willem en Maxie tijdens het WK in het huis hadden gewoond en of dit misschien niet nog pijn deed in de passievolle harten van de goudgele kanaries haha!

Het was wel even schrikken toen ik zag dat ik al op 34% van mijn reis zit. De tijd vliegt hier werkelijk voorbij! Dat komt misschien ook wel door alle dingen die je hier doet, maar het betekent ook wel dat het leventje me hier prima bevalt! Waar in Nederland de lente is aangebroken, is bij ons de ‘herfst' begonnen. Wat houd dit in? We zijn van 30 graden naar 22 a 25 gegaan en 's ochtends en 's avonds is het toch alweer wat frisser waardoor de meegebrachte truien ook nog van pas komen. Maargoed een voordeel is dat de herst/winter periode in Pretoria officieel als ‘dry period' worden benoemt in onze ‘eenzame planeet' wat betekent dat die 300 000 000 liter water die in Nederland normaal dan naar beneden komt gewoon lekker in de wolkjes blijft zitten, HEERLIJK! (alhoewel, áls het hier regent, regent het ook zo goed dat ons internet uit valt haha!

Naast de andere temperatuur merk je natuurlijk ook aan andere aspecten dat je in Afrika bent. Het verschil tussen arm en rijk is echt heel erg groot! Er zijn wel blanke zwervers, maar het overgrote deel wat je ziet behoort toch wel tot de zwarte bevolking. Inmiddels ben je er aan bijvoorbeeld aan ‘gewend' dat mensen 24-7 op een kruispunt voor het stoplicht staan te bedelen, maar het voelt toch vreemd. Ook wordt er trouwens van alles verkocht op de kruispunten, kranten, brillen etc. Een beste meneer probeert usb stickjes van 64 gig te verkopen, iets waar ik lichtelijk mijn twijfels over heb, maargoed wel tekenend hoe mensen hier proberen rond te komen. Waar je in Nederland een krantje openslaat of een documentaire op de buis kijkt over het arme Afrika, is het hier toch wel ‘real life'. Overal waar je komt zie je dat de mindere baantjes door de zwarte bevolking wordt uitgevoerd. In een stadion wat voor 99% vol zit met blanken, loopt een zwarte man cola en ijsjes te verkopen. Of waar we vorige week nog naar een gezellig studentikoos pizzeriaatje waren geweest, zie je ook weer dat een zwarte man de pizzadozen komt opruimen. Het is tekenend dat de Apartheid officieel is afgeschaft, maar als buitenstaander met Westerse normen en waarden merk je dat het nog zeker aanwezig is in de maatschappij. Wat dat betreft is het zeer uniek om dit echt mee te maken.

Twee weekjes terug zijn we uitgenodigd door enkele Duitse meisjes die hier wonen om een weekendje bij hun te crashen. Waarom ze juist ONS uitnodigden (ons = Pim, Maarten & Wiets) zijn meerdere theorieën over mogelijk, het kan natuurlijk die achternaam Meerholz zijn, maar ik gooi het op onze vloeiend Duits sprekende vriend, Maarten! Afijn,we zijn overdag naar een attractiepark in Johannesburg geweest en 's avonds wezen stappen! Omdat we wat nog wat tijd over hadden hebben we ook nog even een bezoekje gebracht aan Soccercity, het stadion waar op 11 July 2010 het drama zich had voltrokken..... afijn toch nog een leuk weekend gehad en voor het eerst in een ‘gated community' geweest. Dit is zeg maar een wijk waar een aparte muur omheen is gebouwd met een centrale, zwaar beveiligde toegangspoort. Maar omdat mensen zich nog niet veilig genoeg voelen is er ook nog een aardig muurtje + schrikkeldraad om de eigen huizen aangebracht. De huizen in deze community zijn echt heel groot en het huis van het Duitse meisje waar wij hebben geslapen was daarbij geen uitzondering! Een grote villa met een leuk zwembadje ernaast waar wij nog even de nodige bommetjes in hebben lopen maken!

Ik kan nu toch wel zeggen dat we echt onder de rijke bevolking van Zuid-Afrika zijn geweest. Omdat Esther ons ook het tegenovergestelde wil laten meemaken gaan we waarschijnlijk binnenkort in Soweto overnachten bij mensen die ze via via kent. Lijkt me uniek om ook de andere kant van Zuid-Afrika te proeven!

Al met al ben ik zeer tevreden met de eerste twee maanden. Ondanks dat Maarten en ik in een guesthouse verblijven hebben we veel contact met de internationale studenten. Daarnaast hebben we ook een paar Afrikaners ontmoet waar we regelmatig mee afspreken die weer van die lekker OERNederlandse namen hebben, Karel, Johan & Nico en hiernaast spreken we een ook een ruime variatie aan mensen via de voetbal en universiteit!

Owjah inmiddels ben ik van kamer veranderd. Vorige week maandag hebben we afscheid genomen van onze Amerikaanse huisgenoten, Drew & Dana. Omdat ik eerst in een kamer in het huis zat, kon ik nu in de 2e kamer gaan waar Drew & Dana in hadden gezeten. Het is wel jammer dat ze weg zijn, maar Maarten en ik hebben nu wel een appartementje lekker voor onszelf.

De komende tijd wordt een periode van studeren en ontspannen. Volgende week woensdag staat er nog een tentamen op het programma, maar de dag erop vertrekken Pim, Lukas (vriend van Pim) & ik naar ‘real Africa', we gaan namelijk 11 dagen rondtrekken door Botswana! Nog even studeren dus, maar dan lekker reizen! Ik kijk er erg naar uit!

Afijn dit was het wel weer even voor vandaag. Hartelijke groeten uit Zuid-Afrika!

Reacties

Reacties

Annele

Leuk wiets wat je daar allemaal doet :)!! Geniet ervan!!! X

Ysanne

NAIS

Janneke

Dag lieve Wiets..

Klinkt super allemaal..
Vind het fijn dat je het zo naar je zin hebt..
FANTASTISCH !! :D

Was leuk om te lezen..

Liefs x Janneke

Chris

Hey Wietse!
so te hoor geniet jy behoorlik daar en is dit net so lekker weer soos hier in spanje
Mooi storie om te lees!
baie sukses daar,
groete Chris

Bianca

Weer geweldig om te lezen Wietse enneh ik verheug me op dat bakkie koffie!! Wel 's morgens komen hoor :)

joke

wat een verhaal weer, je had schrijver moeten worden.
wij zorgen voor de koffie, en jij voor de kletsmajoors oke.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!